Södertörnspokalen 2012

Efter föregående års inställda kappsegling (ställdes in p g a vädervarning om mycket hårda vindar) hade 12 båtar anmält sig till 2012 års Södertörnspokal. På seglingsdagen rådde stabila västliga vindar om 3-5 m/s och som ett undantag denna sommar så var det inget regn! Med andra ord var förutsättningarna mycket gynnsamma för en bra och rättvis segling.

Då seglingsvattnen runt Oxnö har så många valmöjligheter läggs banan efter rådande vindriktning och styrka samt efter dagens prognos (SMHI, Klart, Foreca, Windguru och Yr!). Banan läggs straxt före skepparmötet och banläggarna Tomas Sund och Nils Westerberg hade för dagen enats om en bana benämnd Bana I.  Årets bana innehöll mycket kryss och läns och var drygt 18nm lång.

Vinnaren i klass Racing blev Staffan Ljung i Calluna. En Lady GT special med kryssfock och gennaker. Staffan med besättning hade en mycket bra boatspeed och var idag i en egen klass och tog även totalsegern.

Vinnare i klass Cruising blev alltid lika vassa Mats Holmqvist som dessutom seglade singelhanded! Mats har dessutom egen mediacrew som filmar från land. Det är Bertil Holmqvist som filmar, gå in på hans hemsida och njut! (http://www.s12.bhq.se/styled-38/index.html).

Tävlingsledningen tackar alla årets deltagare och välkomnar er åter 2013!

Ett svar till “Södertörnspokalen 2012”

1. Pingback: Dags att anmäla sig till höstens seglingar | Oxnö Båtförening