Kappsegling

Södertörnspokalen 2013

Södertörnspokalen och Oxnö Båtförenings klubbmästerskap

Seglarsektionens inom Oxnö Båtförening har som uppgift att främja kappseglandet och gemenskapen inom föreningen.

Årligen arrangeras ett klubbmästerskap med 10 st delseglingar (samt den officiella kappseglingen Södertörnspokalen) där yttersta pontonbryggan i hamnen utgör start respektive mållinje. För att tävla om klubbmästerskapet måste deltagande båt ha startat i minst 5 av dessa seglingar.
I huvudsak seglas mästerskapet på söndagar varför det populärt kallas för Söndagsseglingar. Numera så ingår även en kvällssegling (seglas på en onsdag).  Banan som brukar vara 11-13 nm lång läggs av ansvarig tävlingsledare samma dag som seglingen äger rum. Efter målgång har vi en gemensam fika med prisutdelning samt går igenom dagens bravader.

Södertörnspokalen som är en officiell kappsegling inom Stockholms Seglarförbunds distrikt har arrangerats årligen sedan mitten av åttiotalet med undantag för 2011 då vi tvingades ställa in med hänsyn till det hårda vädret . Då under det dubbla namnet Oxnörundan/Södertörnspokalen. Seglingen avgörs i vattnen vid Gålö och Mysingen. Start och mål 2012 kommer traditionsenligt att genomföras vid Oxnö Båtförenings hemmahamn.