Hösten närmar sig

Och snart är det dags att torrsätta och vinterförvara våra båtar igen. En sommar går alltför fort men jag måste säga att det varit en fantastiskt fin säsong med bra möjligheter att använda våra båtar. Jag har fått många fina minnen som går att se tillbaka på under de mörka månaderna.

Vi har seglat i Stockholms södra skärgård i år med en tur till Gotland, Öland, Gryts och Sankt Annas skärgård under semestern. Över 20 grader i vattnet hela juli och på alla ställen vi varit på har gjort morgonbadet ytterst behagligt. Vi har märkligt nog inte upplevt någon direkt algblomning trots att det varit varmt i vattnet under så lång tid. Men nu börjar det närma sig slutet på säsongen, finns fortfarande tid för fina höstseglingar men sedan är det vinterförvaring som gäller.

Vi har fått in många nya medlemmar och båtar under säsongen och Varvschefen Kalle har fått lägga mycket tid på planering för att få plats med alla båtar på land så att verksamheten där skall fungera. Det är även fullt på våra platser för dom som vill ligga kvar i sjön under vintern. För er som känner er lite ringrostiga inför upptagningen bifogas lite info från varvschefen skriven till nya medlemmar men som jag tror kan vara bra för alla att läsa.

Ni har alla fått kallelsen till Årsmötet som kommer hållas i Kärrtorps Gymnasiums stora Aula där vi varit tidigare. Söndagen den 19:e September klockan 15:00. Det kommer för dom som önskar bjudas på en kopp kaffe och kaka efter mötet. Vi kommer genomföra mötet så smittsäkert som det är möjligt, ett antal medlemmar kommer hjälpa till med att slussa oss rätt så att vi kan hålla god distans både när vi går in och ut som väl inne i lokalen.

Som ni kunnat se i Årsmöteshandlingarna så kommer ett antal viktiga och avgörande frågor för föreningen framtid beslutas så jag hoppas på ett stort deltagande så att en majoritet av våra medlemmar är med och fattar besluten. Vi har försökt planlägga tiden för mötet så att det inte skall krocka med andra helgaktiviteter allt för mycket.

Skärgårdsstiftelsen har gjort sitt regelbundna vattenprov på vårt dricksvatten. Vattnets bedöms tjänligt med anmärkning beroende på att vi har förhöjda värden av Mangan och Radon, men det är inte ovanligt för vatten ur egen brunn.

Innan torrsättningarna kommer vi ha en arbetsdag den 25 september. Ni som skall vara med har blivit kallade via mail på samma sätt vi gjort tidigare arbetsdag.

Jag vill också be alla som har jolle förvarad på jollerampen att märka upp den tydligt med namn och medlemsnummer, vi kommer under hösten se över och se till att det är jollar med ägare som ligger där. Allt för att hålla ordning och reda.

Vi har under sensommar och hösten haft 2 stycken trevliga sammankomster på klubben. En trevlig och välbesökt grillkväll i fint väder där jag och min fru var med och senare en mycket, enligt uppgift, välbesökt och minst lika trevlig kräftskiva som fick genomföras i vagnsskjulet eftersom vädergudarna ansåg att regn var lämpligt denna kväll.

Med dessa rader skrivna från bygget av en vindkraftpark 10 sjömil utanför Dundee i Skottland vill jag önska er alla en fin säsongsavslutning och jag hoppas att få se just dig som läser detta på årsmötet den 19:e september.

Klubbhälsningar från

Mats Landberg, / ordförande OBF

—————————————————————————————————————————–

Bilaga till Ordförandes nyhetsbrev (Torrsättningsinstruktion)

Det närmar sig torrsättningstider, vi tänkte informera lite om hur det går till i vår
förening.

Torr- och sjösättningsdagarna är fasta, dvs vilken dag man går upp respektive i. Ett
normalt år kommer informationen om vilka helger som tas i anspråk redan vid
årsmötet.
Planeringen för torrsättning börjar redan innan föregående sjösättning, det vi tar
hänsyn till är längd, djup, storlek… det styr vart båten placeras, placering styr i sin tur torr- och sjösättningsdag. Du hittar aktuella listor på vår hemsida under medlemssidor, lösenordet är: mysingsholm

Där hittar du även anvisningar för hur du ska stötta din båt, vaggor fungerar inte med vårt system.

Innan din torrsättningsdag (någon dag innan är ett hett tips, då hinner du fixa det som eventuellt kräver åtgärd) ser du över ditt pallningsmaterial (stöttor och virke under köl och stöttor…), oljar gängor.

Innan uppropet är det bra om du ställer fram ditt material. Vi börjar på
sommarparkeringen, runt infarten, lilla plan, vid toaletten och till sist på planen utanför klubbstugan.

När torrsättningsdagen infaller har vi delat in båtarna i olika pass, vi startar kl 8.00 och sista passet runt 14.00 kom i god tid. I anslutning till att passet börjar startar vi med upprop för närvaro och uppvisande av gällande försäkringsbrev. Där träffar ni någon av oss 8 som är funktionärer i varvssektionen, det är vi som är på plats varje dag vid torr- och sjösättning av din båt, vi har arbetat ideellt i många år med detta och har bra koll på era båtar. Är du osäker på något så fråga oss gärna. Det är också vid uppropet du kan be någon klubbkompis om hjälp med hämtning av din båt om du behöver.

Efter uppropet hämtar ni båtarna i turordning (en lagom takt att hämta båten är att gå och hämta som andra båt efter den som är på väg upp) och kör till servicebryggan där Lennart (eller någon annan ur varvssektionen) möter upp dig. Övriga är med varvsgänget på den plats båten skall ställas av och förbereder medan Lennart, traktoroch vagnförare placerar din båt på hydraulvagnen.

När vi tagit emot båten tar du dig till uppställningsplatsen ser till att stöttor och virke är tillgängligt. Traktorn backar in båten in till sin plats. Här behöver man vara tillgänglig men inte i vägen. Är du osäker fråga någon från varvssektionen. Båten ställs av (segelbåt med kölen på virke direkt på marken, motorbåt på stöttor/bock i aktern samt egen stävstötta) och vägs upp (ha extra virke tillgängligt då marken är ojämn).

Nu är det dags för arbete. När vi säger till om stöttor sätt dit dom enligt anvisning från någon ur varvssektionen runt båten, extra viktigt är de aktre stöttorna, det behövs kedja/spännband mellan dessa samt en person på vardera akterstöttan (ända till dess vagnen är ute och övriga stöttor ansatta). Vi sänker ner vagnen och rullar sakta ut, ytterligare stöttning sätts an enligt anvisning. Traktorn åker för att hämta nästa båt och det hela börjar om igen nere vid servicebryggan.

Alla hjälps åt hela passet ut, det är ca 8st båtar i varje pass, efter ditt pass är det fria aktiviteter, börja med att hämta det du eventuellt har liggande i skogsbacken. Den kommer städas av på sista arbetsdagen.

Klubbsektionen planerar för att ordna fika och enklare förtäring, exakt hur är det pandemin som styr. Info kommer när det närmar sig.

Vi ses nere på Oxnö hälsar varvssektionen:
Bengt, Henrik, Lennart, Kjell, Morgan, Pälle, Ulf, och Kalle